15 grudnia na Netflixie pojawiło się 6 odcinków „The Crown”, które oficjalnie zamykają serię opowiadającą o życiu zmarłej już Królowej Elżbiety II. Jako widzowie mogliśmy prześledzić każdy etap jej panowania – od samych początków i zmagań ze „starą gwardią”, aż po 80. urodziny i egzystencjalny kryzys mieszający się ze strachem przed odejściem oraz tęsknotą za przeszłością.
Obok doskonale poprowadzonej fabuły, dopracowanego scenariusza i pięknych kadrów ważne miejsce zajęła moda. “The Crown” to nie tylko opowieść o życiu brytyjskiej monarchii, ale także wspaniała lekcja historii mody, która ukazuje, jak ubiór może służyć jako narzędzie wyrażania tożsamości i pozycji społecznej. Kostiumografowie wzorowali się na publicznych wystąpieniach monarchii, nagraniach oraz na fotografiach rodzinny. W trakcie 6. sezonów serialu obserwowaliśmy również ewolucję garderoby samej królowej, która na przestrzeni lat uczyła się budować jedyny w swoim rodzaju styl personalny odpowiadający jednocześnie jej przekonaniom, jak i elegancji wymaganej od głowy Wielkiej Brytanii.
Każdy sezon The Crown miał innych projektantów, którzy odpowiadali za kostiumy prezentowane w poszczególnych odsłonach serii.
Zobacz również: KRÓL KAROL III ZŁOŻYŁ PRZEPIĘKNY HOŁD ELŻBIECIE II. WSZYSTKO Z OKAZJI 1. ROCZNICY ŚMIERCI
Moda w 1. sezonie “The Crown”
Pierwszy sezon “The Crown” zaczyna się w 1947 roku, kiedy to księżniczka Elżbieta wychodzi za mąż za Filipa Mountbattena. Przez następne 10 lat kobieta mierzy się z ciężarem korony, zawirowaniami w świecie polityki oraz z osobistą żałobą po ojcu, królu Jerzym VI.
Michele Clapton, dziś jest jedna najbardziej pożądanych kostiumografek na świecie, jako pierwsza stanęła przed wyzwaniem stworzenia wizerunku 20-letniej Elżbiety i jej siostry, Małgorzaty. Z ogromnym wyczuciem i precyzją oddała charaktery postaci poprzez ich ubiór, a poszczególne projekty stanowiły nie tylko uciechę dla oka, ale także interpretacyjne wskazówki dla zagorzałych widzów.
— Początkowo widać tylko królową, która czuje się całkowicie swobodnie w swoich spodniach prowadząc Land Rovera. Przez resztę czasu chciałam, żeby wyglądała tak, jakby kazano jej założyć te ubrania do pracy. Mają wyglądać tak, jakby miały tylko jedną przymiarkę, bo tylko na to miała czas. Ale sukienki Margaret miały dwie lub trzy przymiarki – talia jest ciaśniejsza, spódnica pełniejsza. Mogła to zrobić, ponieważ miała przestrzeń i czas, aby być ikoną mody — powiedziała w jednym z wywiadów.
Przeczytaj również: KSIĘŻNE I KRÓLOWE, KTÓRE ZREWOLUCJONIZOWAŁY MODĘ NA BRYTYJSKIM DWORZE
Królowa Elżbieta II, grana przez Claire Foy, prezentuje się w strojach eleganckich, ale jednocześnie stonowanych i praktycznych. Kostiumy tej postaci były zaprojektowane tak, aby podkreślać jej obowiązkowość, skromność i powagę. Pozornie zachowawcze kreacje były pewnego rodzaju zbroją, które chroniły Elżbietę przed niepotrzebną krytyką dotyczącą rozrzutności bądź niestosowności monarchini, a także mężczyznami pragnącymi dominacji. Już w trakcie pierwszego sezonu dostrzegamy ewolucję stylu Elżbiety – od młodej księżniczki, która nieoczekiwanie zostaje królową, do dojrzewającej kobiety, która zaczyna rozumieć swoją rolę i konieczność przestrzegania zasad jako monarchini.
Małgorzata, grana przez Vanessę Kirby, była jej całkowitym przeciwieństwem – kompleks „tej drugiej” nadrabiała swobodnym wizerunkiem gwiazdy. Jej kreacje są znacznie bardziej ekstrawaganckie i nowoczesne – zgodnie z charakterem postaci, Małgorzata jest znacznie mniej skrępowana konwenansami, co przejawia się w jej wyborach modowych. Jej kostiumy są często bardziej dekoltowane, wyraziste i odważne, co podkreśla jej buntowniczą naturę i pragnienie wolności.
Zobacz również: 9 ZASKAKUJĄCYCH ZASAD DRESS CODE’U U BRYTYJSKIEJ RODZINY KRÓLEWSKIEJ
Moda w 2. sezonie „The Crown”
Fabuła 2 sezonu The Crown skupia się na latach 1957–1964, gdy Elżbietę II możemy nazwać już dojrzałą królową. To również w tym czasie Winston Churchill stwierdził, że jego misja szkolenia młodej monarchini została spełniona. To również czas podwójnego kryzysu – Elżbieta i Filip zmagają się z problemami małżeńskimi podsyconymi plotkami o zdradach. Z kolei Wielka Brytania stoi w obliczu konfliktu wokół Kanału Sueskiego.
Pieczę nad kostiumami trzymała wówczas Jane Petrie. Jak przyznała, przygotowując poszczególne projekty (których było ponad 500!) inspirowała się czasopismami, starymi filmami oraz kronikami królewskimi. To ona stworzyła m.in. imitacje szat z koronacji księcia Filipa, kreacji założonych z okazji wizyty Kennedy’ch czy stroju urodzinowego i majestatycznej sukni ślubnej księżniczki Małgorzaty. Dostrzeżemy tam trendy charakterystyczne dla lat 60. XX wieku. Formy sukni codziennych zbliżają się do rangi mundurowych przez bardziej zarysowane fasony zbliżające się do linii ciała. Kluczową rolę odgrywa tam również kolor (choć patrząc na pozostałe sezony i charakterystyczne stroje królowej w późniejszych latach panowania, nie jest to odosobniony przypadek).
—Kolor jest niesamowicie ważny, używam subtelnych zmian, aby opowiedzieć historię. Na przykład Tony Armstrong-Jones często nosi jasnoniebieską koszulę, rozpiętą na górze, aby kontrastować z „właściwymi” rześkimi białymi koszulami pałacu— powiedziała projektantka w wywiadzie dla portalu Marie Claire.
Czytaj więcej: KRÓLOWA ELŻBIETA II ZAMIENIŁA TRON NA PIERWSZY RZĄD LONDON FASHION WEEK
Moda w 3. sezonie „The Crown”
Trzeci sezon The Crown niesie za sobą wiele zmian – główni bohaterowie dojrzewają, co wiąże się także z wymianą obsady. Nowy rozdział w historii brytyjskiej monarchii obejmuje lata 1964-1977. W tym czasie zobaczymy zmiany w politycznym krajobrazie Wielkiej Brytanii, w tym początek rządów premiera Harolda Wilsona. Królowa Elżbieta II, w którą tym razem wciela się Olivia Colman, stawia czoła nowym wyzwaniom, zarówno na scenie międzynarodowej, jak i w obrębie własnej rodziny. Zobaczymy również wpływ zmian na jej małżeństwo z księciem Filipem oraz na relacje z jej siostrą, księżną Małgorzatą sportretowaną przez Helenę Bonham Carter.
Zmiana aktorów odzwierciedla upływ czasu, a kostiumy pomagają zilustrować te przemiany. Wystarczy spojrzeć na księżną Małgorzatę, która, choć bardziej wyrafinowana, pozostaje buntownicza i nieco przygaszona (m.in. ze względu na rozwód) . Wszelkie wskazówki ukryte w fałdach materiałów są zasługą projektantki Amy Roberts, która kolorowe lata 60. przeniosła na ekrany naszych telewizorów. Celem było pokazanie przejścia od powojennej oszczędności do bardziej optymistycznych czasów. Polemikę podsycają personalne przeżycia wiodących postaci serialu.
— Tkaniny królowej i tkaniny Margaret – na pierwszy rzut oka można było powiedzieć kto jest kim. Królowa czuła się bardziej usatysfakcjonowana, więc ukazaliśmy ją w kolorach słodzonych migdałów. Z kolei Margaret jest nieco ciemniejsza, posiniaczona – powiedziała Roberts.
To również w trzecim sezonie po raz pierwszy widzimy Camille Parker-Bowles. Jest ona przedstawiona jako młoda kobieta ze średniej klasy społecznej, która mimo braku tytułu arystokratycznego, dzięki swojemu urokowi przyciąga uwagę księcia Karola. Jej styl jest odzwierciedleniem jej postaci – prosty, ale elegancki, w serialu podkreślony stonowaną i praktyczną garderobą opartą na ziemistych barwach, takich jak beż, brąz i oliwka (jest to kontrast do bardziej wyrafinowanych i ekstrawaganckich kreacji księżnej Diany, które są pełne kolorów, wzorów i luksusowych tkanin). W serialu doskonale odtworzono jej charakterystyczną fryzurę, która nie zmieniła się przez lata.
Moda w 4. sezonie „The Crown”
Za życia Diana ściągała na siebie całą uwagę, co przekłada się również na wszelkie produkcje, które podejmują się przedstawienia jej postaci. Od 4. sezonu The Crown to właśnie ona jest głównym obiektem zainteresowania, chwilowo odsuwając królową na drugi plan całej historii. Lata 1979-1990 zobrazowane w serialu to także czas rządów kontrowersyjnej premier Margaret Thatcher, która była pierwszą kobietą na tym stanowisku w Wielkiej Brytanii. Główną kostiumografką serialu pozostaje Amy Roberts.
Zobacz też: WYSTAWA, KTÓRĄ WARTO ZOBACZYĆ: STROJE KORONACYJNE KRÓLA KAROLA III I KRÓLOWEJ KAMILI
Od 4. do 6. sezonu obserwujemy przemianę księżnej Diany, która z nieśmiałej dziewczyny w kolorowych swetrach zyskuje status uwielbianej księżniczki w bajecznej sukni ślubnej. Jako członkini rodu królewskiego wprowadza nowoczesne zmiany do tradycyjnej rodziny królewskiej. Diana zostaje uwieczniona na zdjęciach nie tylko w tiarach, ale także w baseballowych czapkach czy sportowych ubraniach – jej wszelkie wybory spotykały się z pozytywnymi recenzjami w prasie. W “The Crown” projektanci kostiumów umiejętnie wplatają autentyczne kreacje Diany w sceny z jej prywatnego życia, dając widzom poczucie oglądania autentycznej historii „królowej serc”.
Przeczytaj również: GDZIE SERIALOWA DIANA SPĘDZAŁA WAKACJE? WILLĘ, W KTÓREJ KRĘCONO „THE CROWN”, WYNAJMIECIE NA AIRBNB
Zdjęcie główne: Instagram @filmthusiast