Młodzieńczy powiew wolności przemierza dachy Paryża. Albo bardziej precyzyjnie: dachy zainstalowane w Grand Palais specjalnie na pokaz CHANEL prêt-à-porter wiosna lato 2020. Tak charakterystyczne dla ulicy Rue Cambon, o cynkowej powierzchni, z alejkami, kominami i oknami otwierającymi się na niebo.
„Dachy Paryża przypominają mi twórczość grupy Nouvelle Vague. Przed oczami mam sylwetki chodzące po dachach. Myślałam o Kristen Stewart w roli Jean Seberg i wszystkich aktorkach ubieranych przez Gabrielle Chanel w tamtym czasie” – mówi Virginie Viard, Dyrektor Artystyczna CHANEL.
TANIEC NA DACHU
Na wybiegu tańczy eteryczny urok. Ubrany w sandały wyposażone w ozdobne paski lub płaskie i dwukolorowe, a czasami w kapelusze – wtedy sylwetka staje się płynna i lekka. Materiały są spolegliwe, nie utrudniają ruchów. Zarówno w dzień, jak i w nocy, kolekcja bawi się prostotą i balansem objętości. Żakiety z kołnierzykami i mankietami oraz krótkimi spódnicami reinterpretują tweedowy garnitur. Do tańca dołączają także spodnie capri i dżinsowe kurtki z marszczeniami. Ascetyczne białe płaszcze wykończone warkoczem noszone są z obszernymi spódnicami i topami z czarno-białego tweedu. Kultowy żakiet ponownie poddany jest reinterpretacji; przekształcany w kombinezony lub sukienki mini z rozszerzanymi spódnicami. Z kolei top w paski i niedbale zawiązana koszula dodają akcentów z pogranicza damskiej i męskiej garderoby.
LEKKOŚĆ MAESTRII
Satynowe falbany z jedwabiu i tafty unoszą krótkie, kopertowe lub asymetryczne spódnice, zawsze noszone wysoko w talii, poruszające się z niezakłóconą swobodą. Ich urok podkreślają marszczone topy i delikatne plisowane bluzki z bufiastymi rękawami ozdobionymi małymi kokardkami lub płatkami rafii i organzy.
Przezroczystość tkanin ukazuje zapierającą dech w piersiach pracę atelier, wymaganą przy konstrukcji i wykończeniach sukienek. Warstwy drukowanego szyfonu, organzy, piór i rafii tworzą delikatne bluzki i długie spódnice. Haftowane wokół kołnierza cekiny występuje w odcieniu matowej czerwieni szminki, a sukienki z szyfonu w kolorze antracytu pokryte są printami przypominającymi paryskie fasady. Ich płaskie plisy wydają się być gotowe do odpłynięcia z wyrafinowaną amplitudą. Przez wybieg przebiega jeszcze szereg spódnic, okryć i długich sukni z jedwabnego diagonalu w tonacji zmierzchu, z warkoczami i lamówką w dwukolorowym, rypsowym odcieniu.
Paski, kratki, mocne kontrasty kolorów – czerwony, pomarańczowy, różowy, niebieski – oświetlają kolekcję i podbijają charakterystyczny duet czerni i bieli. Wzory są zgodne: w jednej ultra-graficznej wersji litery CHANEL przypadkowo wychylają się poza dachy.
ZAWSZE W RUCHU
W dużej wersji, torebka CHANEL 19 jest owinięta jedwabnym diagonalem z nadrukiem, a model 11.12, aby pasował do garnituru, stał się ponownie tweedowy. Zapinane na zamek torebki ze skóry lub tweedu przypominają piórniki uczennic: logo CHANEL pojawia się na łańcuchu przeplatanym skórą. Model z klapką jest odświeżony za pomocą bransoletki na rękę lub warkocza z dwukolorowej wstążki rypsowej. Jeszcze inne mają szlachetniejszą nutę: koraliki z łańcuszkami lub cekinowe hafty z motywami kwiatowymi. Falbany delikatnie układane są tutaj na pasku lub na klapie w kształcie półksiężyca.
ZOBACZ TEŻ: CHANEL HAUTE COUTURE JESIEŃ ZIMA 2019/20
Zawsze obecna biżuteria couture noszona jest w akumulacji: naszyjniki z pereł i broszki, wisiorki z kolorowymi kryształami lub przerywane kulkami pokrytymi strasami oraz bransoletki z mankietami sygnowanymi CHANEL PARIS.
Kobieca, miejska, zawsze w ruchu, nigdy nie taka sama, a jednak zawsze możliwa do zidentyfikowania, sylwetka CHANEL na wiosnę i lato 2020 ma nonszalancki wdzięk bohaterki filmowej. Inspirujący, współczesny, wieczny.