REKLAMA
noSlotData
noSlotData
noSlotData
Logotyp serwisu lamode.info
REKLAMA
noSlotData

CHANEL I TANIEC

O mariażu domu CHANEL z baletem.

CHANEL I TANIEC 25610 115808
REKLAMA
noSlotData

Taniec jako ruch i metafora wolności, taniec jako język i wyraz piękna…

Podczas lekcji tańca, które Gabrielle Chanel wzięła u Isadory Duncan i Caryathis, ujawniły się jej predyspozycje do dokładności i ruchu, a jej współprace z największymi artystami i choreografami ówczesnych czasów były kwestią wyboru tego, co było jej bliskie.

W 1913 roku Gabrielle Chanel przeżyła istny szok estetyczny, gdy wzięła udział w spektaklu „Święto wiosny” Igora Strawińskiego, w choreografii tancerza Niżyńskiego, członka Baletów Rosyjskich Siergieja Diagilewa. To za pośrednictwem Misi Sert, urodzonej w Polsce bywalczyni, pianistki i muzy paryskich artystów awangardowych, projektantka osobiście spotkała się z Diagilewem, stając się jego przyjaciółką, ale i projektantką kostiumów oraz mecenasem. Kiedy założyciel Baletów Rosyjskich starał się znaleźć niezbędne fundusze na wznowienie „Święta wiosny”, Gabrielle Chanel postanowiła mu pomóc, umożliwiając w ten sposób odrodzenie baletu, który wywarł na niej takie wrażenie.

W 1924 roku Gabrielle Chanel, która zawsze skupiała się na wygodzie i swobodzie ruchów w swoich kreacjach, oddała swoją wizję w służbie tańca, tworząc kostiumy do Le Train bleu, wyprodukowanego przez Ballets Russes, w choreografii Bronisławy Niżyńskiej. Przedstawienie, będące szyderczą celebracją ówczesnego trendu sportowego i pływania w morzu, przedstawiało bezczynnych bogaczy bawiących się na modnej plaży. Libretto napisał Jean Cocteau, muzykę skomponował Darius Milhaud, scenografię stworzył Henri Laurens, a kurtynę proscenium i przedstawienie zaprojektował Pablo Picasso.

Gabrielle Chanel ze swoim przyjacielem, choreografem Sergem Lifarem (fot. Jean Moral / materiały prasowe) 

Ze swojej strony Gabrielle Chanel wykreowała współczesne stroje do tego utworu, które można by nosić w prawdziwym życiu, będące rewolucją w formalnym świecie baletu. W następnych latach projektantka kontynuowała tworzenie dla świata tańca, od kostiumów Apollona Musagète, skomponowanych przez Strawińskiego do choreografii Balanchine’a, po kostiumy Bacchanale – stworzone we współpracy z Salvadorem Dalí – które nigdy nie przekroczyły Atlantyk, w związku z wybuchem wojny tuż przed debiutem baletu w Nowym Jorku w 1939 roku.

Karl Lagerfeld, który pasjonował się wszelką sztuką, wielokrotnie współpracował z choreografami, m.in. tworząc strój Eleny Glurjidze do „Umierającego łabędzia” w 2009 roku oraz kostiumy do duetu „Boléro”, fragmentu „Decadance” izraelskiego choreografa Ohada Naharina , zaprezentowanego na Gali Otwarcia sezonu tanecznego 2018-2019 w Operze Paryskiej.

Kontynuując pracę patronacką swojej założycielki, Dom CHANEL jest od 2000 roku oficjalnym partnerem Ceremonii Rozdania Nagród Niżyńskiego w Monako, a od 2018 roku patronem Gali Otwarcia sezonu tanecznego w Operze Paryskiej. W styczniu ubiegłego roku CHANEL wzmocnił swoje poparcie, stając się mecenasem Baletu Opery Paryskiej. To partnerstwo, którego celem jest wspieranie wszystkich projektów artystycznych Opery, celebruje aktywne i odwieczne związki CHANEL ze światem tańca, zainicjowane przez Gabrielle Chanel na początku XX wieku.

Opera Paryska (fot. materiały prasowe)

W 2019 roku w balecie „Wariacje” w choreografii Serge’a Lifara, zaprezentowanym podczas Gali Otwarcia sezonu tanecznego w Operze Paryskiej, pokazano kostiumy specjalnie zaprojektowane przez CHANEL pod dyrekcją Virginie Viard, dyrektor artystycznej kolekcji Fashion.

W styczniu ubiegłego roku, podczas gali otwarcia sezonu tanecznego 2021, główni tancerze Valentine Colasante i Hugo Marchand mieli na sobie kostiumy specjalnie stworzone przez Dom do wykonania „Grand Pas Classique”, słynnego duetu zaprezentowanego po raz pierwszy w 1949 roku, w choreografii Victora Gsovsky’ego, przy muzyce Daniela-François E. Aubera.

24 września tego roku podczas Gali Otwarcia sezonu tanecznego 2021-2022 tradycyjne Défilé du Ballet zgromadziło wszystkich wykonawców, od uczniów po primabaleriny. Pierwsze tancerki miały na sobie spódnice, gorsety i tiary stworzone w twórczej współpracy CHANEL, pracowni Opery i hafciarki domu Lesage, należącej do Métiers d’art CHANEL. Te wyjątkowe kostiumy będą im towarzyszyć co roku, na początku każdego sezonu, podczas Défilé du Ballet. Współpraca ta po raz kolejny pieczętuje bliski związek między CHANEL a Operą Narodową w Paryżu, dwoma Domami zjednoczonymi tymi samymi wartościami doskonałości i kreacji.


 

Zobaczcie, kto na zaproszenie CHANEL, pojawił się na tym wyjątkowym wydarzeniu!

Zakupy na Lamode

noSlotData
noSlotData
podobne artykuły

Wspominamy najlepsze filmy z Maggie Smith: Top 5 kultowych produkcji aktorki

Wspominamy najlepsze filmy z Maggie Smith: Top 5 kultowych produkcji aktorki


KULTURA - 0 - 2024-09-30 10:03:51

filmy z Maggie Smith, Maggie Smith, Maggie Smith filmy, Maggie Smith role, najlepsze filmy z Maggie Smith, Najlepsze role Maggie Smith
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie – kiedy otwarcie i co trzeba o nim wiedzieć?

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie – kiedy otwarcie i co trzeba o nim wiedzieć?


KULTURA - 0 - 2024-08-15 10:55:04

galeria sztuki, muzeum, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie otwarcie, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie projekt, sztuka, sztuka nowoczesna, Warszawa, WYDARZENIA
Film o Bobie Dylanie – kiedy premiera? W roli głównej Timothee Chalamet

Film o Bobie Dylanie – kiedy premiera? W roli głównej Timothee Chalamet


KULTURA - 0 - 2024-08-13 13:19:22

A Complete Unknown, film o Bobie Dylanie premiera, Timothee Chalamet Bob Dylan, Timothee Chalamet w "A Complete Unknown"
Najlepsze wystawy w Polsce sierpień 2024

Najlepsze wystawy w Polsce sierpień 2024


KULTURA - 0 - 2024-07-29 12:33:59

Najlepsze wystawy w Polsce sierpień 2024, Wystawy sierpień 2024
REKLAMA
noSlotData

Preferencje plików cookies

Inne

Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

- receive-cookie-deprecation

- Gdynp

- Gtestem

- __eoi

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

- __gads

- __gpi

- Gtest

- __gfp_64b

Analityczne

Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

- _ga_*

- _ga

Funkcjonalne

Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.

- Gdyn