Historia mody jest pełna ikonicznych projektów. Wiele z nich nie tylko zdobyły status kultowych, ale także przetrwały próbę czasu i są nadal obecne we współczesnych kolekcjach haute-couture i ready-to-wear. Jak dyrektorzy kreatywni oddają hołd dziedzictwu marek, dla których pracują?
Sukienka z homarem Schiaparelli
Historia homara jako ważnego symbolu dla domu mody Elsy Schiaparelli sięga lat 30. XX wieku, kiedy projektantka nawiązała owocną współpracę z Salvadorem Dalim, jednym z najbardziej wpływowych surrealistycznych artystów. Debiut homara w modzie kobiecej przypada na powstanie The Lobster Dress w 1937 roku (Wallis Simpson włożyła sukienkęna ślub z Edwardem VIII). Ta biała, jedwabna kreacja jest obecnie jednym z obiektów Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku. Skorupiak pojawił się także w kolekcjach strojów plażowych stworzonych przez Schiaparelli.
O homarze nie zapomniał Daniel Roseberry, obecny dyrektor kreatywny marki Schiaparelli. Do kolekcji na sezon wiosna/lato 2024 (której prezentacja miała miejsce we włoskiej ambasadzie w Paryżu) wprowadził jasną spódnice, której marszczenia schodzą się w stronę wypukłego kształtu skorupiaka. Wśród nowych projektów pojawił się także złoty i obszerny naszyjnik będący imitacją zwierzęcia zawieszonego na szyi.
Więcej o współpracy Schiaparelli i Dalego przeczytacie tu: JAK Z OBRAZU. DUET, KTÓRY POŁĄCZYŁ MODĘ I SZTUKĘ NA DOBRE
Mała czarna od Chanel
Pomysłodawczynią współczesnych krótkich, czarnych sukienek była Coco Chanel, rewolucjonistka damskiej garderoby. Pierwsza mała czarna od Chanel powstała około lat 20. XX wieku, a projektantka nadała jej cechy, które sprawiły, że stała się nieodłącznym elementem mody kobiecej. Założeniem Chanel względem właściwości małej czarnej była trwałość, uniwersalność, ponadczasowość, do których dostęp miała mieć każda kobieta. Dziś małą czarną znajdziemy niemal w każdym sklepie. Z pomysłu nie zrezygnowała również Virginie Viard, następczyni Karla Lagerfelda. Reinterpretacje klasycznej małej czarnej, podobnie jak komplety tweedowe, pojawiają się w niemal wszystkich kolekcjach domu mody. Odzwierciedlają nie tylko nowoczesność Chanel, ale także ogromny szacunek dla tradycji.
Przeczytaj również: 252 PROJEKTY KARLA LAGERFELDA TRAFIĄ NA AUKCJĘ. TO WYSELEKCJONOWANE HAUTE COUTURE SPOD SZYLDU CHANEL
fot. Spotlight Launchmetrics
Sukienka Miss Dior
Miss Dior kojarzy nam się przede wszystkim z perfumami. Ich enigmatyczna nazwa odnosi się do siostry projektanta, która stała się inspiracją do stworzenia flakonu perfum „pachnących miłością”. Miss Dior to także projekt kultowej sukienki pokrytej kwiatami, złożonej z wąskiego gorsetu, pasa spinającego talię oraz rozkloszowanego dołu. Christian Dior zaprojektował ją w 1949 roku.
Reinterpretacja sukienki pojawiła się w kolekcji haute couture na sezon wiosna/lato 2021. Nową odsłonę Miss Dior tworzyło 6 krawców, a zrealizowanie projektu zajęło im…800 godzin. Maria Grazia Chiuri przywróciła charakterystyczne kwiaty w formie haftu, pozostawiając niezmieniony krój. Wcześniej do projektu z 1949 roku odwołał się również Raf Simons (kolekcja Fall 2012).
Zobacz też: ZNAMY DATĘ PREMIERY SERIALU O CHRISTIANIE DIORZE. “TO HISTORIA, KTÓRA NIE ZOSTAŁA JESZCZE OPOWIEDZIANA”
Zdjęcie główne: Instagram @schiaparelli