Po kilku dniach trwającego właśnie nowojorskiego Tygodnia Mody, pojawiły się pierwsze obserwacje i wnioski. Moda lat 90. zdominowała światowe wybiegi i w najbliższym czasie raczej nie zamierza rezygnować ze swojego tytułu liderki. W kolekcjach na wiosnę lato 2014 prym wiodą pastele i przezroczystości. Projektanci zrezygnowali również z dopasowanej garderoby na rzecz przeskalowanych fasonów.
W wiosenno-letniej kolekcji BCBG Max Azria widać silną inspirację męskimi krojami. Pojawiły się luźniejsze fasony, talia została obniżona, a niektóre sukienki i kombinezony zaczęły przypominać smokingi. Jednak główną bohaterką kolekcji jest przede wszystkim męska koszula. Poddana dekonstrukcji, tworzy niekończącą się listę wariacji na jej temat. To, co w zeszłorocznych wiosennych propozycjach BCBG Max Azria, stanowiło jedynie drobny akcent, w tym sezonie wyszło przed szereg i nadało charakter całej kolekcji. I tak ciemna paleta i motywy kwiatowe stanowią niewielki moduł całości, a na pierwszy plan wysuwają się pastele, biele i jasne beże. Pojawiają się także przezroczystości oraz asymetria, które dodatkowo podkreślają kontrastowość kolekcji, w której znalazły się łączenia transparentnej, jedwabnej żorżety ze sztywną bawełną.
Projektanci marki Helmut Lang po raz kolejny sięgają po inspiracje do świata sztuki i tłumaczą źródła swoich artystycznych fascynacji. W tej zaszczytnej grupie znalazły się ostatnio XIX-wieczne ilustracje niemieckiego biologa Ernsta Haeckela oraz sztuka Pablo Picasso. Tym razem przyszedł czas na Wade’a Guytona.
Nicole i Michael Colovos przenieśli na swoje ubrania – czerń i biel oraz geometryczne linie z płócien amerykańskiego artysty. Surową, minimalistyczną kolekcję charakteryzują kroje nawiązujące do stylu lat 90. Damska talia zanikła (podkreślona została tylko przy kilku sylwetkach), a całość stała się znacznie szersza i luźniejsza. Podstawową paletę przełamują odcienie różu i morelowego, a charakteru całości nadają łączenia różnych faktur materiałów, takich jak organza, jersey i skóra.
Podobnie u Jasona Wu, który również mocno zainspirował się latami 90. Jak określił swoją kolekcję projektant, jest ona „dialogiem między konstrukcją a beztroską”. I tak na wybiegu pojawiła się przeskalowana garderoba, wśród której znalazły się płaszcze, kurtki i marynarki. Sukienki na cienkich ramiączkach zaczęły przypominać halki. Pojawiły się koronki, cekiny, drapowania i falbany. W kolekcji również znalazły się zestawienia przezroczystości z grubszymi materiałami. Z kolei paletę kolorystyczną tworzą przede wszystkim beże, szarości, biele, zielenie oraz ciemny granat i czerń.