„Prezentacja „Château des Dames” w Château de Chenonceau była oczywistym wyborem. Zamek został zaprojektowany i zamieszkały przez kobiety, w tym Dianę de Poitiers i Katarzynę Medycejską. To zamek na ludzką skalę. A godłem Katarzyny Medycejskiej był monogram złożony z dwóch splecionych ze sobą liter C, tak jak u Chanel ”- zwierzała się w temacie swoich inspiracji dyrektor artystyczna Virginie Viard.
„Nie wiemy, czy Coco bezpośrednio się nią zainspirowała, ale to bardzo prawdopodobne, ponieważ tak bardzo podziwiała kobiety renesansu. Stąd pochodzi jej zamiłowanie do koronkowych kryz i estetyka niektórych elementów biżuterii. W głębi duszy to miejsce jest częścią historii Chanel ”. W 1936 roku Gabrielle Chanel napisała artykuł o kobietach tamtej epoki. Pisała w nim: „Zawsze uderzało mnie dziwne uczucie litości i podziwu dla kobiet, które żyły od Franciszka I Walezjusza do Ludwika XIII. Być może dlatego, że uważam je wszystkie za wspaniałe, z wyjątkową prostotą i majestatem przesiąkniętym uciążliwymi obowiązkami”.
Finał pokazu Métiers d’art 2020/21 (fot. materiały prasowe)
W wielkiej galerii, w której odbył się pokaz, czarno-biały motyw w kratkę na podłodze przypomina grę w warcaby naturalnej wielkości i pojawia się na cekinowych mini spódniczkach, a także na długiej spódnicy z geometrycznego tweedu z frędzlami, noszonej z czarno-białym żakardowym swetrem. Długi płaszcz z czarnego aksamitu „ma wygląd panny młodej ubranej w czerń ” (ponieważ po śmierci króla Francji – Henryka II, Katarzyna Medycejska ubierała się tylko na czarno) i „otwiera się”, odsłaniając garnitur z jasnego tweedu. Ciepłe odcienie tweedowej peleryny nawiązują do słynnych gobelinów zamku, a kwiaty z dwóch ogrodów – jednego stworzonego przez Diany de Poitiers, a drugiego przez Katarzynę Medycejską, znajdujących się po obu stronach zamku, stały się inspiracją dla florystycznych haftów na szerokiej klapie marynarki.
ZOBACZ: Zapowiedź pokazu CHANEL Métiers d’art 2020/21
W kolekcji Métiers d’art na sezon 2020/21, artyści CHANEL spełniają oczekiwania bardziej niż kiedykolwiek. Długa czarna koronkowa sukienka prezentująca kratę z ćwiekami jest uszyta przez Lemarié. Góra sukienki z adamaszku w całości wyszywana jest przez Lesage. Dwukolorowe, błyszczące srebrne sandały na platformie i zwężane czarne botki z zakładanymi mankietami i szpilkami pochodzą od Massaro. Z kolei duży czarny kapelusz wykonał Maison Michel.
„Poprosiłam również Atelier Montex o wykonanie haftów w stylu dziecięcej zabawki w kolorze strassu” – wyznała Virginie Viard. „Ponieważ lubię miksować – renesans z romantyzmem, rock z czymś bardzo dziewczęcym. To wszystko jest bardzo Chanel”.