BALENCIAGA HAUTE COUTURE JESIEŃ ZIMA 2021/2022
Po 53 latach od zamknięcia atelier couture przez maestro Cristóbala Balenciagi, wykwintne krawiectwo powraca na salony francuskiego domu mody. Następca mistrza – Demna Gvasalia dokonał, wydawać by się mogło niemożliwego: w swojej debiutanckiej kolekcji haute couture pokazał dziedzictwo założyciela marki, a jednocześnie kontynuował swoją drogę twórczą.
– To była moja minuta ciszy dla dziedzictwa Cristóbala Balenciagi, ale także chwila ciszy, by po prostu się na chwilę zamknąć” – powiedział obecny dyrektor kreatywny. – Pandemia sprawiła, że wziąłem tę minutę ciszy – lub kilka miesięcy ciszy – i naprawdę zrozumiałem, co lubię w tym „metier”, jak to nazywał Cristóbal. I zdałem sobie sprawę, że nie chodzi o modę – właściwie to kocham ubrania. Mówiłem o ubraniach, ubraniach, ubraniach, a nie o modzie.
Westchnieniom publiczności nie było końca – czy może to kogoś dziwić?
Balenciaga Haute Couture (fot. East News)
SCHIAPARELLI HAUTE COUTURE JESIEŃ ZIMA 2021/2022
„The Matador”, czyli kolekcja, która jest hołdem dla wizji Elsy Schiaparelli, ale nie jest całkowicie zniewolona jej osobą. W poprzednim sezonie Daniel Roseberry, dyrektor kretywny, postawił na dekonstrukcję, przekraczanie granic tego, czym jest couture. Kolekcja była próbą obrócenia wszystkich niewypowiedzianych zasad, robienia rzeczy, których nie „powinniśmy lub nie wypada” robić. „W tym sezonie czułem wolność, by zrobić coś zaciekle , niezaprzeczalnie i nieprzyzwoicie ładnego – bo czasem trzeba zbuntować się przeciwko pięknu, żeby później mogło ono odpowiednio wybrzmieć”.
Kolekcja została podzielona na trzy części. Pierwsza składa hołd konstrukcjom Schiaparelli z przeszłości: odniesienia do wcześniejszych lat i kultowych projektów pojawiają się w białej dżinsowej kurtce inspirowanej matadorem, ozdobionej haftami i czarnymi jedwabnymi frędzlami. Druga część kolekcji skupiała się na ciele i biżuterii, czyli nieodzownym elemencie wizualnego słownictwa domu. Są to dialogi między siłą i delikatnością, maszyną i człowiekiem, metalem i tkaniną. Delikatna para ludzkich płuc, wykonana z sieci naczyń włosowatych zanurzonych w złocie noszona na surowej, czarnej krepie.
Schiaparelli Haute Couture (fot. East News)
POLECAMY: NAJLEPSZE KOLEKCJE HAUTE COUTURE WIOSNA LATO 2021
CHANEL HAUTE COUTURE JESIEŃ ZIMA 2021/2022
Virginie Viard, dyrektor kreatywna Chanel, tworząc najnowszą kolekcję haute couture inspirowała się nurtami francuskiego malarstwa Berthe Morisot, Marie Laurencin i Édouarda Maneta. Magia atelier haute couture ożywała, gdy kolory tweedowych garniturów nawiązywały do impresjonistycznych pociągnięć pędzla, a sukienki rozkwitały kwiatami niczym w angielskich ogrodach.
„Ponieważ uwielbiam widzieć kolory w szarości zimy…” – opowiadała Viard – „naprawdę chciałam stworzyć niezwykle barwną kolekcję, która byłaby pełna haftów i ciepła”. Projektantka postanowiła stworzyć kolekcję, która ociepli szarą zimę 2022 roku. W ten oto sposób powstał wielokolorowy płaszcz z tweedu, który odtwarza pociągnięcia pędzla, w połączeniu z motywami haftu cekinowego oraz różowymi i żółtymi pomponami, jakby były one plamami farby na płótnie.
Chanel Haute Couture (fot. East News)
DIOR HAUTE COUTURE JESIEŃ ZIMA 2021/2022
Kolekcja Dior haute couture jesień-zima 2021-2022 autorstwa Marii Grazii Chiuri rozegrała się w wyjątkowym kontekście. Powrót do „bycia obecnym, rzeczywistym”, o którym wspominała projektantka, implikuje skierowanie uwagi na materialność i fizyczny dotyk. Przełożenie tej materialności w epoce wirtualnej oznaczać musiało również reinterpretację haftu: nie tylko jako dekoracyjnego ornamentu, ale jako elementu ściśle związanego ze zmysłami wzroku i dotyku. Chodziło też o podniesienie świadomości na temat wszystkich osób odpowiedzialnych za misterną sztukę haftu i krawiectwa – tej pozornie niewidzialnej grupy ludzi, bez których haute couture nie mogłoby istnieć.
„Couture budzi nieoczekiwane pragnienia i ujawnia istnienie tego, czego dotychczas nie zauważaliśmy. Czy nie taka jest rola awangardy? Uwidocznić to, czego się nie widzi. Poprzez praktykę artystyczną zdefiniować i podkreślić największe tęsknoty i pragnienia świata pogrążonego w głębokiej przemianie” – czytamy w notatkach z pokazu.
Dior Haute Couture (fot. East News)
POLECAMY: NAJLEPSZE KOLEKCJE LONDON FASHION WEEK WIOSNA LATO 2022
FENDI HAUTE COUTURE JESIEŃ ZIMA 2021/2022
W kolekcji haute couture 2021/2022 Kim Jones wyznacza dla Fendi drogę, która podążać ma według powszechnego rozumienia haute couture jako czegoś, co ludzkie oko może łatwo zidentyfikować: odważne sylwetki sukni balowych, bogate dekoracje i ornamenty oraz znane twarze.
Połączenie epok, kultur i estetyk; łączenie nowe ze starym, przeszłość z przyszłością. To także ponadczasowe piękno Rzymu i jego zawiła historia, interpretowana przez Jonesa przez pryzmat nowoczesności i współczesności, stały się głównymi bohaterami kolekcji.
„Jest to kolekcja, w której nic nie jest takim, jakim się wydaje: nakładające się na siebie epoki wyrażane przez ornamenty, zdobienia i żakardy; marmur przez draperie i zawiłe wzory; marszczone płatki wykonane ze skóry próbują oddać uchwycić iluzorycznego ducha rzeźb Berniniego”.
Fendi Haute Couture (fot. East News)
W galeri znajdziecie więcej sylwetek z pokazów! Zapraszamy!