Najnowsza kolekcja haute couture Marii Grazii Chiuri i Pierpaolo Piccioli dla domu mody Valentino została zainspirowana dziełami największych mistrzów opery. Wyrazistym punktem, wprowadzającym w jej tematykę, była kreacja otwierająca paryski pokaz – subtelna tiulowa suknia sięgająca do ziemi, ozdobiona zapisem nutowym „La Trviaty” Giuseppe Verdiego. Pojawiły się również projekty czerpiące m.in. z dorobku Giacomo Pucciniego, George’a Bizeta czy Henry’ego Purcella.
Kolekcję wyróżnia zdecydowany podział na dwa odmienne segmenty. Z jednej strony występują bogato zdobione, wykwintne suknie, a ozdobienie czterema tysiącami kamienii jednej z nich zajęło 2500 godzin! Z drugiej natomiast pokazano gładkie i pełne subtelnej elegancji kreacje w bieli, szarościach, granacie, bordo i beżu. Pojawiają się też proste kaszmirowe płaszcze oraz zestawy z luźnymi długimi spodniami dla pań ceniących wygodę.
Charakterystycznym elementem ozdobnym, powtarzającym się na kilku projektach, były motywy zwierzęce. Na krótkich tiulowych sukniach, przypominających stroje baletnic, pojawiły się łabędzie i pawie pióra oraz węże owijające talię modelek. Szczególnie wyróżniały się postaci mieszkańców dżungli – przede wszystkim różnych dzikich kotów. Oprócz tego można również zauważyć inspiracje sztuką. Pojawiają się zdobienia przypominające grafiki japońskie, a jedna z sukien została udekorowany postaciami Adama i Ewy w Raju, inspirowanymi obrazami niemieckiego renesansowego malarza – Lucasa Cranacha. Niektóre z motywów zwierzęcych, przez uproszczenie formy, przypominają dzieła XX-wiecznego malarza tworzącego w nurcie malarstwa naiwnego – Henriego Rousseau.
Przy tak szerokim spektrum inspiracji nie możemy zapomnieć jednak o tej głównej – operze. W celu podkreślenia tej szczególnej muzy, Chiuri i Picciolo poprosili o aranżację wybiegu, włoskiego dekoratora współpracującego z Teatro dell’Opera di Roma – Maurizio Varamo.