Na pokaz CHANEL Haute Couture wiosna-lato 2020 Virginie Viard zaprasza nas na wybieg inspirowany ogrodem klasztornym w Abbey w Aubazines. Miejsce, w którym Gabrielle Chanel spędziła część swojego dzieciństwa: podłoga wyłożona motywami, takimi jak gwiazdy, witraże i ich geometryczne wzory; rygor czarno-białych nawyków, duże kołnierze i fartuchy uczniów z internatem… Wszystkie te elementy są subtelnie osadzone w sylwetkach kolekcji pełnej młodzieńczego uroku.
Uczennica w wydaniu couture
Na prostych sukienkach z dwubarwnej wełny lub tweedu pojawiają się płaskie plisy, a wysoko na biodrach – plecione pasy. Do tego kołnierze z pelerynką typu Bertha ozdobione haftem przypominającym kostkę brukową lub witrażowe okna jak z Aubazine, przywołujące na myśl strój uczennic. Ten sam sznyt mają dwurzędowe płaszcze bosmanki z tweedowymi spódnicami.
Zapinane na ozdobne guziki z gwiazdami lub kwiatami, obszyte warkoczami, z wysokim lub złożonym kołnierzem z tyłu, garnitury z beżowego tweedu są noszone na przemian ze spódnicami rozkloszowanymi lub osłoniętymi tiulem. Czasami podkreślone delikatnymi plecionymi sznurkami, w naturalnych kolorach, emanują wiejskim urokiem.
Motywy graficzne inspirowane witrażami otaczają sukienkę i garnitur w całości haftowany matowymi, pastelowymi cekinami. Na długich płaszczach rysuje się czystość linii: jedna tweedowa, wykończona haftowanym kołnierzem z falbanami, druga z krepy w całości ozdobiona kwiatową koronką z gipiury. Kolejny kołnierz, wiązany a la Piotruś Pan i pelerynowy. Powraca również krata typu gingham – tutaj na małej dwukolorowej sukience z jedwabiu.
(Nie)znośna lekkość bytu
Stopniowo elegancka surowość ustępuje miejsca wdzięcznej lekkości: duża peleryna z tafty w odcieniu kości słoniowej na granatowej sukience z tafty, wielowarstwowa sukienka z krepy wzmocniona paskiem haftowanym w całości cekinami przez House of Lesage, noszona z bolerkiem z kimonowymi rękawami, top i spódnica z flokowanego jedwabiu w odcieniu kości słoniowej, haftowane z efektem matowych cekinów. Pełna spódnica z tweedu towarzyszy przyciętej kurtce haftowanej drobnymi kawałkami rodoidu, pomalowanej ręcznie jak odłamki witrażu. Do tego peleryna haftowana motywami inspirowanymi kostką brukową spotykaną we francuskim opactwie. Długa spódnica jest połączona z czarną cekinową marynarką z tweedu, wykończoną kołnierzem typu Bertha.
Zabawa transparentnością widoczna jest w przezroczystych sukienkach. Między warstwami czarno-białych halek z jedwabnego tiulu odsłania się wyrafinowana i bardzo lekka konstrukcja, podobnie jak na sukience haftowanej małymi kwiatami. Koronkowe modele, od czasu do czasu ozdobione krzyżowym wzorem, inne z długimi rękawami i halką dekorowaną graficznymi cekinowymi paskami lub z jasnoróżowej plecionki okraszonej kwiatowymi dodatkami – wszystko to dodatkowo uwydatnia transparentny efekt.
Awangardowa, odważna i ponadczasowa
Odzwierciedlając ogród w Aubazines, kwiaty są reinterpretowane w kolorowe motywy na długiej plisowanej i zapinanej na guziki sukience z koronki i iluzorycznego tiulu. Jak w zielniku, te delikatne kwiaty są uwięzione w tiulu sukienek haftowanych przeplatającymi się kręgami witraży. Wielobarwne bratki kwitną na sukience bez ramiączek z niebieskiego szyfonu, a haftowane bukiety zachwycają na niebiesko-szarej spódnicy z organzy noszonej z bluzką z popeliny i koronki.
Na finał zwyczajowo wkracza panna młoda. Suknia ślubna jest wykonana z krepowanej żorżety, wzmocniona potrójnym kołnierzem, spowita w welonie haftowanym gałęziami glicynii. Prostota tej krótkiej sukienki ujawnia czystą nowoczesność. To kobieta CHANEL: awangardowa, odważna i ponadczasowa.