W historii kina zapisała się na stałe, dzięki epizodycznej scenie z „Powiększenia” Michelangelo Antonioniego. Każdy, kto zna dobrze dzieło włoskiego mistrza, z pewnością kojarzy słynną wymianę zdań z filmu, między nią a Davidem Hemmingsem: – Veruschka, I thought you were in Paris – Well, I am In Paris.
Świat mody zapamiętał ją jako ikonę lat 60. i 70, pierwszą supermodelkę, znaną z sesji i okładek najlepszych magazynów, prawdziwą muzę, która pojawiała się przed obiektywem popularnych fotografów – Richarda Avedona, Williama Kleina, Franco Rubartelliego, Irvinga Penna czy Davida Bailey. Jak zapewne się domyślacie, mowa tu o Verze von Lehndorff, znanej pod pseudonimem Veruschka.
Ta wyjątkowa osobowość kojarzona jest również ze środowiskiem artystów, co nie jest niczym dziwnym i przypadkowym, biorąc pod uwagę ogromny entuzjazm Veruschki do sztuki, który towarzyszył jej od wczesnych lat młodości (niemiecka modelka studiowała we Florencji wzornictwo przemysłowe).
Wśród jej artystycznych projektów, warto wyróżnić ten, jaki powstał w latach 70. , w wyniku współpracy z artystą Holgerem Trülzschem. Rozpoczął ją cykl „Mimicry-Dress-Art”, prezentujący nietypowe akty słynnej modelki, pomalowanej w ten sposób, by jej nagie ciało zlewało się z otoczeniem. Za artystycznym kamuflażem kryje się przesłanie, które w ciekawy sposób porusza problem kobiecej tożsamości. Dzięki makijażowi ciała, choć kobieta jest rozebrana, nie jest zupełnie naga, co oddala ją od stereotypowego prezentowania kobiecej seksualności.
Poprzez tego typu zabiegi, fotografie zyskały charakter artystycznego performansu. Co więcej, zyskały dodatkową wartość, dzięki postaci głównej bohaterki, znanej modelki, obiektu pożądania mężczyzn, gwiazdy mediów, kobiety o jednej z najbardziej rozpoznawalnych pięknych twarzy, która zamiast błyszczeć w projektach od znanych kreatorów mody, rozpływa się i znika w otaczającej ją przestrzeni.
Już 27 września, w warszawskim Spectra Art Space, miejscu, które powstało z inicjatywy Fundacji Rodziny Staraków, będzie dostępna wystawa „Behind the Appearances”, prezentująca najobszerniejszy wybór prac Very Lehndorff (Veruschki) i Holgera Trülzscha. Zostaną na niej pokazane, zrealizowane przez wspomniany duet, zdjęcia i filmy wideo z lat 70. Ekspozycję będzie można zobaczyć do 30 listopada 2014 roku.
W oczekiwaniu na wystawę, ukazującą zupełnie inną i mniej znaną szerszej publiczności odsłonę supermodelki, polecamy zajrzeć do naszej obszernej galerii fotografii modowych z Veruschką.