W zeszłym tygodniu jako partnerzy mieliśmy przyjemność wziąć udział w gali Pokazu Dyplomowego Międzynarodowej Szkoły Kostiumografii i Projektowania Ubioru. Podczas gali najbardziej utalentowani studenci uczelni zaprezentowali swoje kolekcje dyplomowe, które oceniali dziennikarze, projektanci mody oraz przedstawiciele marek z branży modowej.
Wśród jury zasiedli m.in projektanci Marcin Paprocki i Mariusz Brzozowski, dziennikarz Michał Zaczyński, promotorka i wykładowczyni uczelni Magdalena Floryszczyk oraz Weronika Adamowicz, reprezentantka wydawnictwa BFM Group, do którego należy LaMode.info, Fashion Biznes oraz MiuMag.
Gala dyplomowa Międzynarodowej Szkoły Kostiumografii i Projektowania Ubioru 2023
Podczas tegorocznej edycji gali dyplomowej MSKPU zobaczyliśmy aż 72 kolekcje młodych projektantów i projektantek. Za fryzury oraz makijaże modelek i modeli, którzy prezentowali ubrania stworzone przez studentów, odpowiedzialni byli absolwenci Międzynarodowego Studium Dziewulskich.
Twórcy najlepszych, zdaniem jurorów, projektów otrzymali nagrody, wyróżnienia, a co najważniejsze – staże, które z pewnością pozwolą młodym adeptom sztuki mody zdobyć niezbędne doświadczenia w tej wymagającej branży. Podczas gali wyświetlono także nowatorskie pokazy mody w technice 3D, które udowodniły widzom, jak wszechstronni i zaawansowani technicznie są młodzi projektanci ze szkoły MSKPU.
Kolekcja wyróżniona przez LaMode.info
Każda z naszych redakcji miała szanse wytypować jednego absolwenta lub absolwentkę, których kolekcja najbardziej do nas przemówiła. Nasz wybór padł na Ninę Grajewską, która jako jedna z nielicznych podjęła się podniesienia stylistyki mody streetwearowej do rangi mody wysokiej.
Projektantka inspirowała się hokejem, a jej kolekcja „stawia na pierwszym miejscu strach i ekscytację, które są nieodłącznymi elementami tego sportu”. Wywiad dotyczący inspiracji i planów projektantki już niedługo pojawi się na portalu LaMode.info.
Przeczytaj też: Z TATE MODERN NA WYBIEG MCQUEENA. PRACE POLSKIEJ ARTYSTKI NA FASHION WEEKU W PARYŻU
Choć nasze wyróżnienie powędrowało właśnie do Niny Grajewskiej, naszej uwadze nie umknęły także inne talenty – każda kolekcja ukazywała indywidualizm i szerokie możliwości projektowe studentów. Poniżej prezentujemy trzy z nich.
Kolekcja Bandrowskiej Magdaleny
Choć francuski szyk i wyrafinowany minimalizm nie leżał u podstaw idei kolekcji Magdaleny Bandrowskiej, z tym właśnie się nam skojarzył (w szczególności po zobaczeniu fotografii długiej sukienki, która wygląda jak wyjęta z sesji zdjęciowej dla Vogue’a z XX wieku – zdjęcie jest genialne!). Projektantka stworzyła obraz delikatnej, a jednocześnie walecznej kobiety.
„Inspiracją do mojej kolekcji jest dziedzictwo Zapoteków, charakteryzujące się walecznością i siłą. Natomiast meksykańska natura symbolizuje delikatność” – pisze.
Dobór tkanin kierowała ekologią – większość z nich pochodzi z deadstocku, a pozostałe materiały pochodzą z certyfikowanych upraw. Co ciekawe, charakterystyczne paski pojawiające się w każdym projekcie Magdaleny zostały wyplecione na korośnie. Z kolei motywy florystyczne wykonała samodzielnie metodą haftowania.
Przeczytaj też: POKAZ CHANEL SS2024: ODA DO WOLNOŚCI I SZTUKI MODERNIZMU
fot. projekt z kolekcji Magdaleny Bandrowskiej
Kolekcja Pauliny Chrust Toscan
Projektantka od siedmiu lat mieszka w Baians, brazylijskim mieście. To właśnie ten obszar Ameryki Południowej zainspirował ją do stworzenia swojej dyplomowej kolekcji. Ubrania pełne falban i zaostrzonych form nawiązują do tradycyjnych bakijskich strojów, wywodzących się ze starożytnych zwyczajów afro-brazylisjkich religii Candomble.
Fenomenalnie dopracowane stroje są wykonane w całości z lnu z Banco de Tecidos, miejsca, w którym tkaniny otrzymują swoje drugie życie.
Kolekcja Matyldy Siedleckiej
Kolekcja „UNDERWATER”, pod onirycznym płaszczem pastelowych barw i finezyjnych krojów, porusza bardzo ważną problematykę – świata podwodnego naruszonego przez destrukcyjną działalność człowieka. Stąd również wynikają delikatne barwy i organiczne formy, które kojarzą się z morskim ekosystemem.
Matylda Siedlecka przy tworzeniu kolekcji korzystała z tkanin z drugiego obiegu, odpadków produkcyjnych oraz plastiku, który recyklingowała metodą topienia i wyginania tworzywa. W kolekcji pojawia się również sweter, który projektantka wykonała na drutach z włóczki.
Zobacz też: NAJLEPSZE POKAZY LFW WIOSNA-LATO 2024. WYBIERAMY KOLEKCJE, KTÓRE SĄ PRZEŁOMOWE DLA BRANŻY
Zdjęcie główne: projekt Niny Grajewskiej, materiały prasowe MSKPU