Prawie 100 sylwetek, 11 kolekcji dyplomowych, w tym pierwsza magisterska praca dyplomowa wykonana w technologii Virtual Reality na Wydziale Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie w Pracowni Projektowania Tkaniny i Ubioru oraz premiera filmu – tak 17 czerwca 2022 roku Absolwenci uczelni pokazali szerokiej publiczności swoje projekty.
Młodzi projektanci – Studenci oraz Absolwenci krakowskiej ASP, magistrowie sztuki z dyplomem Architekta Wnętrz, specjalność Projektowanie Tkaniny i Ubioru – pokazali swoje kolekcje na wybiegu w klimatycznych wnętrzach Hali Forum nad Wisłą.
Zgodnie z przyjętą tradycją,Wydział Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, corocznie przygotowuje wystawę prac swoich studentek i studentów. W tym roku prezentację prac w formie pokazu mody przygotowała Pracownia Projektowania Tkaniny i Ubioru.
Zebrani goście mogli podziwiać kolekcje Studentów I Absolwentów, którzy swoje projekty stworzyli w ramach tej pracowni przez ostatnie 4 lata. Swoje prace na wybiegu zaprezentowali: Monika Kowalska, Sylwia Kliszcz, Zuzanna Włodarz, Daria Plastinina, Bartłomiej Ziemba, Oswald Korczyński, Anna Kaniewska, Urszula Dyczko, Karina Milchina, Aleksandra Boczar, Malwina Nowak i Zuzanna Gietner, która jest autorką pierwszej kolekcji w Virtual Reality na Wydziale Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych pt. „Mara. Wirtualny Wymiar Wyobrażeń”. Kolekcja mogła powstać dzięki specjalnej aplikacji do realizowanie projektów w VR, która została stworzona w Pracowni Projektowania Tkaniny i Ubioru krakowskiej ASP w ramach FASHION STARTUP jako narzędzie dydaktyczne i będzie służyć kolejnym rocznikom.
Studenci poprzez swoje projekty pokazali fascynację japońską kulturą, afrykańskim kontynentem, inspiracje architekturą, naturą, ale również poszukiwania nowych struktur materiałowych.
Szczególne znaczenie w pracowni Projektowania Tkaniny i Ubioru ma praca z tkaniną, która jest „głównym bohaterem” w projektowaniu ubioru, ale również w projektowaniu mebla i w projektowaniu wnętrz. Przygotowując młodych projektantów do pracy w zawodzie, z jednej strony profesorowie dużą wagę przywiązują do projektowania zgodnie ze zrównoważonym rozwojem, z drugiej – starają się przekazać im wiedzę z zakresu zastosowania nowych technologii we włókiennictwie oraz z obszaru technologii cyfrowych.
W prezentowanych kolekcjach odnajdziemy efekty przeprowadzonych przez studentów doświadczeń na tkaninach, które zmieniają ich właściwości użytkowe i estetyczne. W pracach możemy odnaleźć nadruki powstałe na podstawie autorskich projektów graficznych, własnoręcznie wykonane barwienia oraz tworzenie własnych struktur tkanin.
Za przykład może posłużyć jeden z modeli z kolekcji Malwiny Nowak, na wykonanie którego przędzę uzyskała przez pocięcie na wąskie pasy t-shirtu, wybarwienie, a następnie własnoręczne wykonanie modelu na drutach. Kolejnym przykładem jest kolekcja Anny Kaniewskiej wykonana w duchu zero waste. Każdy z wykorzystanych materiałów poddawany był przekształceniom pod względem uzyskania pożądanego koloru lub nowych faktur, a wszystkie fragmenty tkanin, ścinki pozostałe po wykonaniu projektów, zostały wykorzystane w całości, aby stworzyć nowy model który stał się częścią kolekcji.
Pokazy młodych talentów obserwowali także przedstawiciele największej firmy odzieżowej w Polsce LLP, którzy trzem studentom zaproponowali już staże projektanckie w swoich strukturach.
Galę wieczorną poprowadził dziennikarz i prezenter TVN – Mateusz Hładki, a za reżyserię pokazu odpowiadał Maciej Majzner – znany i ceniony w branży mody reżyser.
Lata 2018-2022 to także okres trwania projektu dofinansowanego przez Narodowe Centrum Badań I Rozwoju pt. „Projektowanie Przyszłości” realizowanego przez Wydział Architektury Wnętrz krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Przez te 4 lata studentki i studenci mieli możliwość rozwijania swoich interdyscyplinarnych kompetencji, poznawali nowe technologie, współpracowali z podmiotami / firmami i ekspertami zewnętrznymi, a wszystko po to, by zdobyć przygotowanie i móc łatwiej wejść na rynek pracy stawiając czoło dynamicznie zmieniającej się branży designu.
Efekty czteroletniej pracy profesorów i studentów w ramach projektu „Projektowanie Przyszłości” goście mogli zobaczyć podczas premiery specjalnego filmu, wyświetlanego podczas Gali. Film złożony jest z 7 rozdziałów, które przedstawiają poszczególne działania realizowane w ramach projektu w latach 2018-2022: FASHION STARTUP, FASHION STARTUP GALLERY, inAW JOURNAL – MULTIDISCIPLINARY ACADEMIC MAGAZINE, WSPÓŁPRACA Z EKSPERTAMI, WARSZTATY PROJEKTOWE oraz inne wydarzenia, takie jak: coroczne wyjazdy do Mediolanu na wystawy designu, dostęp do największej na świecie agencji prognozującej trendy – WGSN oraz wiele innych.
Unikatowe działania studentów i wykładowców krakowskiej ASP mogły zostać realizowane dzięki Projektowi POWER dofinansowanemu przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju pt. „Projektowanie przyszłości” – program rozwoju Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie na lata 2018 – 2022.
Dyplomy i kolekcje ASP Kraków / Wydział Architektury Wnętrz: Pracownia Projektowania Tkaniny i Ubioru
CZĘŚĆ I Dyplomy 2018-2020
Monika Kowalska: FRAME
Konstrukcja architektoniczna w odniesieniu do człowieka, do jego konstrukcji jaką jest układ kostny, stała się punktem wyjścia do stworzenia modeli sylwetek.Kolekcja Frame jest przykładem interdyscyplinarnego projektowania przestrzennego, zawartego w kilku konsekwentnie opracowanych modelach ubioru.
Sylwia Kliszcz: KOKESHI
Japońskie inspiracje w geometrycznych formach. Gra kolorem, kontrastem i bryłą.Mocne kubistyczne formy tworzą ciekawą kompozycję graficzną.
Zuzanna Włodarz: BOSOZOKU
Nazwa subkultury japońskiej (gangi motocyklowe), stała się punktem wyjścia do opracowania kolekcji bogatej w różnorodność form, wzorów, barw. Na uwagę zasługuje fakt realizacji projektów akcesoriów, dopełniających całą prezentację. Prototypy akcesoriów skórzanych powstały dzięki współpracy z firmą Benericetti Polska.
Daria Plastinina: TROPEM ŁUKU I STRZAŁ
Propozycja ubiorów dla osób uprawiających strzelectwo w terenie. Osobiste zainteresowania autorki, poparte wnikliwą analizą tematu zostały odzwierciedlone w kolekcji ubioru. Praca została zrealizowana przy współpracy z firmą ALPHA S.A.
Bartłomiej Zięba: GRAFFITI
Inspiracją tej kolekcji były miejskie graffiti jako forma wypowiedzi w nawiązaniu do przekazu zawartego w modelach płaszczy.Proste surowe sylwetki o militarnym charakterze są niczym czyste płótno do wyrażenia pacyfistycznej postawy autora.
Oswald Korczyński: ORNARE
Detal architektoniczny stał się punktem wyjścia do budowy formy ubioru. Pełna lekkości kolekcja inspirowana sztuką epoki rococo, a szczególnie znaczeniem detalu, ornamentu. Kobiecość i zwiewność została utrzymana w pastelowej kolorystyce.
Anna Kaniewska: LICHNES
Malarska propozycja oddania klimatu natury starej Anglii wewłasnoręcznie barwionych tkaninach. Przykład projektu oparty na zasadzie „zero waste”. Ważnym aspektem kolekcji są materiały pochodzenia naturalnego użytew projektach. Każdy z wykorzystanych materiałów poddawany był przekształceniom pod względem uzyskania pożądanego koloru lub nowych faktur, a wszystkie fragmenty tkanin, ścinki pozostałe po wykonaniu projektów, zostały wykorzystane w całości, aby stworzyć nowy model który stał się częścią kolekcji (sukienka z żabotem).Kolekcja otrzymała nagrodę za najlepszy dyplom ASP w 2020 roku.
Zuzanna Gietner: MARA. WIRTUALNY WYMIAR WYOBRAŻEŃ
Wybrany temat „Mara” to przedstawienie wierzeń w tradycji ludowej oraz próba przeniesienia dawnych wyobrażeń w świat cyfrowy. Pierwszy dyplom zrealizowany z wykorzystaniem technologii Wirtualnej Rzeczywistości, który powstał na Wydziale Architektury Wnętrz krakowskiej ASP. Aplikacja stanowi jednocześnie narzędzie dydaktyczne, które zostało opracowane we współpracy z firmą KONTEKST i które będzie służyć przyszłym rocznikom. Proces projektowy był prowadzony równolegle tradycyjną metodą projektowania oraz z użyciem programów umożliwiających projektowanie wirtualne. W pracy nad kolekcją swoim doświadczeniem dzielił się z dyplomantką prof. Alberto Campagnolo.
CZĘŚĆ II Dyplomy 2020-2022
Karyna Milchina: ECHO AFRYKI
Fascynacja kulturą i naturą kontynentu afrykańskiego, bogactwem form, wzorów i kolorów Afryki została zaprezentowana w sylwetkach tej kolekcji. Autorka podkreśla w niej znaczenia wzajemnego przenikania się kultur w kontekście poprawnego kierunku wpływu globalizacji na przemysł mody. Projekty zostały wykonane zgodnie ze zrównoważonym rozwojem. Wzory, struktury oraz barwienia zostały wykonane własnoręczne przez autorkę.
Aleksandra Boczar: LENIWA MODA
Len, jego własności użytkowe oraz możliwości poszerzenia jego zastosowania, to główne założenie do stworzenia tej kolekcji. Zbudowane z prostych form sylwetki, inspirowane minimalizmem, japońskimi sztukami walki i filozofią zen, podkreślają zalety użytego materiału, a efekty przeprowadzonych doświadczeń druku i barwień wzbogacają właściwości estetyczne i użytkowe tkaniny lnianej. Prace nad strukturą tkanin były możliwe dzięki współpracy z ekspertami z branży.
Malwina Nowak: VENUS AS A BOY
Kolekcja jest manifestem wyrażającym osobisty pogląd autorki na jeden z ważniejszych obecnie społecznych problemów związanych z identyfikacją płci. Odważna i pełna wyrazistych decyzji projektowych propozycja autorki. Na podkreślenie zasługuje fakt samodzielnego wykonania dzianinowych struktur wykorzystanych w modelach. Praca nad kolekcją realizowana była wewspółpracy z firmą DUO.
Urszula Dyczko: PODRĘCZNA. KOLEKCJA AKCESORIÓW UBIORU
Kolekcja akcesoriów torebek, przykład modułowego rozwiązania projektowego. Funkcja i estetyka zamknięte w prostych formach będących równocześnie próbą zaspokojenia potrzeb współczesnego odbiorcy. Łączenie poprzez przeplatanie ze sobą poszczególnych modeli ma za zadanie ułatwić dźwiganie codziennego bagażu oraz równomiernie rozkładać jego ciężar.Prototypy modeli zostały wykonane przy współpracy z firmą DUO.
Zdjęcia z wybiegu: Radosław Nawrocki