PL / EN
ERTÉ – ARTYSTA, KTÓRY ZOSTAŁ KRÓLEM ART DECO

ERTÉ – ARTYSTA, KTÓRY ZOSTAŁ KRÓLEM ART DECO

Najbardziej kolorowy i dekoracyjny artysta stylu Art Deco.

Romain de Tirtoff, bo tak na prawdę nazywał się słynny Erté, urodził się w 1892 roku w Rosji. Swój pseudonim „Erté” ułożył na bazie francuskiej wymowy jego inicjałów R i T.

W 1910-1912 przeprowadził się do Paryża, aby rozpocząć karierę projektanta mody. Po udanej współpracy z projektantem Paulem Poiretem, dostał swoje pierwsze zlecania dla Harper`s Bazaar i do roku 1937 wykonał dla niego ponad 200 okładek.

ARTYSTYCZNY STYL ERTÉ

Styl ilustracyjny Erté różni się wieloma aspektami od ówczesnej mody artystycznej. Kobiece postacie są niezwykle posągowe, wręcz opływowe. Paleta kolorystyczna jest bardzo bogata, od intensywnych kolorów tęczy, po stonowane pastele i szarości. Przyglądając się bliżej detalom jego prac, można zauważyć niesamowitą precyzję i dekoracyjność.

Jednak w większości artysta ten swoją popularność zawdzięczają fantazyjnym przedstawieniom ubioru, a jego najsłynniejsza ilustracja to dostojna kobieta w czerni z hartem na smyczy, zwana również „Symphony in Black”. Za historyczną wystawę Erté należy uznać “Alphabet”, w którym każda litera alfabetu przedstawiona była w ozdobnej i kolorowej ludzkiej formie.


ZOBACZ TEŻ: ZAGRANICZNI ILUSTRATORZY MODY NA INSTAGRAMIE, KTÓRYCH WARTO OBSERWOWAĆ

Oprócz ilustracji, Erté projektował stroje i kostiumy teatralne, baletowe oraz operowe. Jego stylizacje nosiły największe gwiazdy estrady: Mata Hari, Norma Shearer, Joan Crawford czy Marion Davies. Największą sławę przyniosły mu zaprojektowanie scenografii i kostiumów do znanych musicali – „Irving Berlin”, „George White”, „the Folies – Bergere” and „the Ziegfeld – Folies”. W 1925 Erté pracował nad kostiumami w Hollywood dla filmów: „Silent in Paris”, „Ben-Hur”, „ Dance Madness” oraz „ The Restless Sex”.

„DLA MNIE, KREATYWNOŚĆ JEST ŻYCIEM”

Sztuka była dla Erté całym światem. Zamiast „ojciec Art Deco”, bo tak go nazywano, wolał określenie „rodzic mody nowoczesnej”.  Klienci cenili go za wyjątkową precyzję, kreatywność i oddanie elegancji. Do roku 1967 zyskał tak wielką liczbę miłośników, że muzeum MET w Nowym Jorku zakupiło całą jego kolekcję sztuki w liczbie 170 dzieł.

Zajrzyjcie do albumu i poznajcie portfolio artysty!

video

ŁUKASZ JEMIOŁ SS18 – BACKSTAGE POKAZU

tagi: sztuka | Erte | kostiumografia |

podobne artykuły